Samengesteld beeld van een vrouw met een laptop en een dak met daarop zonnepanelen

Online bankieren

Veilig, digitaal & efficiënt

Veilig bankieren bij BNG Bank

BNG Bank doet er alles aan haar online dienstverlening zo veilig mogelijk te houden. Als gebruiker speel je daar een belangrijke rol in. Lees wat je zelf kunt doen om bankieren veilig te houden.

BNG Bank Digipass en Digipass App

De BNG Bank Digipass heeft in 2016 de Smartcard vervangen. Sinds 2018 is naast de Digipass als hardware token ook een Digipass App voor mobiel (iOS en Android) toestellen geïntroduceerd. De Digipass App is functioneel gelijk aan de fysieke Digipass en kan gebruikt worden om in te loggen en transacties te bevestigen. Voor de Digipass en Digipass App geldt de 'Zorgplicht Cliënt bij gebruik Hulpmiddel' die staat beschreven in art. 7 van de onverkort toepasselijke Voorwaarden Online Diensten (pdf, 1,12 MB). 

Houd je persoonlijke inloggegevens geheim

Om te kunnen inloggen dien je te beschikken over een GebruikersID (of een e-mailadres) en een logincode. De logincode krijgt je van de Digipass of Digipass App na het invoeren van jouw pincode. Deze pincode kun je initieel zelf instellen bij de activatie. 

  • Geef jouw GebruikersID, pincode en logincode niet aan anderen;
  • Schrijf of sla jouw codes niet op;
  • Zorg ervoor dat jouw pincode niet eenvoudig te raden is. Het is niet mogelijk zwakke pincodes te kiezen zoals '1234' of '000000';
  • Zorg ervoor dat niemand meekijkt als je jouw pincode intoetst;
  • Geef nooit een pincode door per telefoon, e-mail of op een andere wijze dan BNG Bank heeft voorgeschreven.
  • Bij gebruik van de Digipass App: Wanneer je gebruikt maakt van de mogelijkheid om in te loggen met jouw vingerafdruk, dan mag je dit alleen doen wanneer je de enige bent die een vingerafdruk op jouw toestel heeft geregistreerd.

Geef nooit jouw BNG Bank Digipass (App) af

Uw Digipass (App) is persoonsgebonden.

  • Zorg dat jouw Digipass (App) niet in handen komt van anderen;
  • Controleer regelmatig of je jouw Digipass (App) nog in bezit heeft;
  • Zorg ervoor dat de Digipassen niet onderling uitgewisseld worden. Check het serienummer op de achterkant, welke gekoppeld is aan jouw profiel.

Beveilig jouw apparatuur

Veel kwaadaardige software, zoals virussen en malware, komt binnen via linkjes in ogenschijnlijk betrouwbare e-mails, of door het bezoeken van geïnfecteerde sites. Wees alert en oplettend bij het gebruik van jouw apparatuur.

  • Zorg voor een passende automatische vergrendeling die alleen door geautoriseerde medewerkers kan worden ontgrendeld;
  • Beveilig computers, telefoons en tablets die je gebruikt voor bankzaken met een toegangscode;
  • Regel goed welke rechten jouw medewerkers en beheerders hebben binnen jouw netwerk;
  • Zorg dat jouw computernetwerk niet 'van buitenaf' kan worden overgenomen.

Beveilig jouw software

Met het gebruik van de Digipass (App) ben je niet meer verplicht alleen gebruik te maken van Internet Explorer. Je dient er wel voor te waken dat jouw software veilig is.

  • Installeer passende antivirus, anti-malware en anti-spam software op jouw apparatuur en bescherm jouw netwerk met een firewall;
  • Zorg dat de geïnstalleerde software is voorzien van actuele (beveiligings)updates;
  • Verwijder software die je niet meer gebruikt;
  • Installeer geen illegale of dubieuze software.

Controleer regelmatig jouw rekeningen en betalingen

BNG Betalingsverkeer levert dagelijks rekening-informatie.

  • Controleer altijd zo spoedig mogelijk jouw rekeninginformatie;
  • Check alle transacties die je instuurt of bevestigt;
  • Gebruik ook de SHA-integriteitscontrole bij het insturen van betaal- en incassobatches.

Incidenten melden

Neem in de volgende gevallen direct contact op met BNG Bank:

  • Je hebt de Digipass (App) niet meer in jouw bezit of weet niet waar deze is;
  • Je vermoedt dat iemand anders jouw pincode kent;
  • Je verneemt vreemde transacties op jouw rekeningafschrift;
  • Het inlogscherm ziet er anders/vreemd uit.

Je kunt dit melden bij de afdeling Klantenservice via 070-3750555 of klantenservice@bngbank.nl

BNG Bank kan direct zorgen voor een blokkade van de Digipass (App) om eventueel (verdere) schade te voorkomen. Wij zullen hierbij nooit om jouw pincode en/of logincode vragen.

Kwetsbaarheden melden

Ben je expert op het gebied van internetbeveiliging en heb je mogelijke zwakheden in onze systemen gesignaleerd? Dan verzoeken wij jou om dit te melden, zodat snel maatregelen kunnen worden genomen.

Voor meer informatie verwijzen wij naar de website van de Nederlandse Vereniging van Banken.

Vragen of contact?

Voor vragen kun je contact opnemen met onze afdeling Klantenservice per e-mail of bel naar 070 - 3750 555.

BNG Bank maakt gebruik van cookies voor analyse en het goed functioneren van de website. Klik op accepteren om te sluiten. Lees de privacyverklaring en de cookieverklaring voor meer informatie.

BNG Bank gebruikt cookies voor analyse en voor het goed functioneren van de website. Ook kunnen er cookies van derde partijen worden geplaatst. Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig.