Samen aan de slag met warmtenetten
15 december 2023
Het Wetsvoorstel collectieve warmte (Wcw) speelt in op het feit dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor de lokale warmtetransitie, vertelt Roos Marinissen van Platform31. ‘Gebouwen moeten van het aardgasnet af. Warmtenetten zijn vaak de beste en goedkoopste oplossing. En vanwege drukte op het bestaande collectieve elektriciteitsnetwerk kan sowieso niet ieder huishouden aan de warmtepomp.’
Lokale regie en het belang van de publieke rol in warmtebedrijven
De eis van een publiek meerderheidsbelang is een scherpe verandering ten opzichte van de huidige situatie. Caspar Boedermaker van BNG Bank: ‘Om als gemeente regie te kunnen voeren, is het fijn om betrokken te zijn bij een warmte(net)bedrijf, bijvoorbeeld als aandeelhouder.’ En lokale of regionale regie is noodzakelijk, gaat Caspar verder. ’Je kunt warmte niet door het hele land transporteren, zoals dat wel kan met aardgas en elektriciteit. Warmte speelt bij uitstek lokaal of regionaal. Daarom legt de Wcw het belang van de publieke rol in warmtebedrijven vast.’
Waarborgregeling om financierbaarheid van warmtenetten te verbeteren
Een meerderheidsbelang in een warmtebedrijf betekent automatisch een grotere rol bij de financiering, legt Caspar uit. ‘Als je nu een nieuw warmtenetbedrijf zou beginnen, moet je 30% eigen vermogen inbrengen. Stel dat je voorziet dat je voor EUR 100 miljoen gaat investeren in een nieuw warmtenet, dan moet je voor EUR 30 miljoen eigen vermogen inbrengen. Dat is een groot bedrag voor gemeenten, die allemaal al moeten bezuinigen.’ Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en BNG Bank hebben daarom een plan uitgewerkt voor de opzet van een waarborgregeling die de financierbaarheid van warmtenetten moet verbeteren. Over de waarborgregeling moet de politiek nog beslissen.
-
Caspar Boendermaker, Sectorspecialist Duurzaamheid, Warmtenetten en Energietransitie