Slimme lichtmasten laden auto’s op in gemeente Renkum
01 december 2022 -
Klimaatdoelen en exponentiële vraag aan laadpunten
De behoefte aan laadpalen groeit exponentieel hard. De verwachting is dat er in 2030 ongeveer 2,3 miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden. Om deze allemaal te kunnen opladen, moeten de komende jaren honderdduizenden laadpalen worden geplaatst. De uitrol blijft echter achter. Momenteel worden er ongeveer 100 punten per dag uitgerold. Dit zouden er dagelijks 600 moeten zijn om te voldoen aan de behoefte én aan de klimaatdoelen voor 2030. Gemeenten worstelen met het vinden van plekken voor alle laadpunten. Daarnaast leidt het plaatsen van laadpalen tot steeds meer losse elementen in het straatbeeld.
Slimme straatverlichting helpt energietransitie
Behalve dat gemeenten in 2030 volgens het Klimaatakkoord moeten beschikken over voldoende laadpunten, moeten ze ook hun eigen energieverbruik en CO2-uitstoot met 50 procent hebben verminderd. De CityCharge-laadlantaarn van Smart City Nederland helpt hierbij. Door de integratie van een EV laadfunctie in de lantaarnpaal wordt het tekort aan laadpunten voor elektrische auto’s opgelost. Daarnaast vermindert de dimbare LED verlichting in de slimme lantaarnpaal het energieverbruik van gemeenten. Heimen Visser, Fund Manager Communication Infrastructure & Smart Cities bij Primevest: ‘De multifunctionele lantaarnpaal gaat naadloos op in het bestaande straatbeeld en voorkomt derhalve ook verrommeling van de openbare ruimte. Dankzij onze partners Dutch Charge, CityTec en Nedal kunnen in de CityCharge-laadlantaarns in de toekomst ook IoT (Internet of Things), en 5G worden geïntegreerd. Hiermee wordt een extra bijdrage geleverd aan de duurzaamheidsdoelstellingen, zoals besparing op grondstoffen en efficiënter beheer.’
Smart City Nederland ontzorgt gemeenten ook door de aanschafkosten voor de slimme laadpalen voor te schieten, waardoor gemeenten de kosten over meerdere jaren kunnen spreiden. Dit draagt bij aan een versnelling van het verduurzamen van steden en dorpen.
Smart City Nederland maakt Renkum toekomstbestendig
Gemeente Renkum is de eerste gemeente die gebruik maakte van het Smart City Nederland-initiatief. Het stelde hen eerder al in staat om 6.300 bestaande lantaarnpalen te vervangen door energiebesparende en dimbare straatverlichting. Dit leverde een reductie in energieverbruik op van 79%, waarmee ze al voldoen aan de klimaatdoelstellingen voor 2030, en hun energiekosten betaalbaar houden. Met het plaatsen van toekomstbestendige CityCharge-lichtmasten, nemen ze als eerste weer de volgende stap in de energietransitie.
‘Renkum is met de ingebruikname van deze multifunctionele en duurzame infrastructuur de eerste gemeente die openbare verlichting en laden van elektrische auto’s op deze wijze combineert. Wij verwachten dat andere gemeenten snel zullen volgen. Ons Smart City Nederland-model kan eenvoudig worden opgeschaald,’ aldus Visser.
Samenwerkingsstructuur Smart City Nederland
Smart City Nederland is een samenwerking tussen BNG Bank en Primevest Capital Partners, een organisatie die helpt bij het toekomstbestendig maken van steden. Als partner voor gemeenten past het Smart City Nederland-initiatief uitstekend bij de ambitie van BNG Bank om maatschappelijke doelstellingen, zoals de energietransitie in de publieke sector, te realiseren. Het initiatief kan in elke gemeente worden toegepast. Voor de gemeente Renkum (en zo mogelijk ook voor andere gemeenten in de toekomst) verstrekt BNG Bank binnen de Smart City Nederland-samenwerkingsstructuur de financiering. De gemeente staat hierbij garant voor de rente en aflossing.
Gedreven door maatschappelijke impact
BNG Bank is van en voor de publieke sector. Alles wat we doen staat in het teken van het maken van maatschappelijke impact. We voeren hierover het gesprek met onze klanten. We maken op basis daarvan keuzes. Bij ons draait het niet om winst, maar om maatschappelijke impact. Dat is onze drijfveer.