Banner met een vrouw achter een laptop en een kantoorgebouw met planten op de gevel

Betalingsverkeer

Veelgestelde vragen migratie BNG Betaalautomaten

Q&A Migratie Betaalautomaten BNG

Waarom moeten de betaalautomaten worden omgezet?

De huidige leverancier Worldline stopt met de betaalautomaat dienstverlening voor BNG, waardoor de bank genoodzaakt is de betaalautomaten over te zetten van de Worldline-host naar de CCV-host.

 

Welke instellingen moeten worden ingesteld op uw netwerk, om te zorgen dat uw betaalautomaat blijft werken?

De volgende IP-adressen zullen in uw firewall moeten worden opgenomen (Whitelist).

 

Voor verbinding via Internet geldt:

IP Addresses:  Range: 193.173.53.64 to 193.173.53.127 included

Host Name:     oltp.ccvpay.nl

Port Range:     10000

 

Voor PoIP (Pin over IP) geldt:

IP address:      194.104.96.43

IP port:             10001


Let op:
omdat de migratie in fases wordt uitgerold, is het belangrijk dat de oude instellingen werkend blijven tot dat de migratie is afgerond.

Hoe worden de betaalautomaten omgezet?

BNG zal in fases de automaten gaan migreren. Dit regelt BNG rechtstreeks met de betaalautomaat leverancier.
De pilot is inmiddels afgerond en BNG zal vanaf dinsdag 19 november per klant locatie automaten over gaan zetten, zodat dat er altijd een werkende situatie blijft. De migratie zal vermoedelijk een tweetal weken duren.

De omzetting van de automaten verschilt per betaalautomaat leverancier. In het algemeen vindt dit in de nacht plaats, waarbij de nieuwe parameters op afstand in de terminal software wordt opgevoerd. Of een terminal is omgezet kunt u de volgende dag controleren op uw dagafschrift ( zie vraag Hoe herken ik de boeking in het nieuwe proces?)

In het geval van een CCV-betaalautomaat met een software koppeling van Centric heeft BNG met Centric afgestemd om deze CCV-apparaten binnenkort op een later tijdstip te gaan migreren. U ontvangt hierover een nader bericht met aanvullende instructies.

Welke fases in migratie zijn er te onderscheiden?

  1. De migratie zal vanaf 19 november 2024 gefaseerd worden gestart met een doorlooptijd van minimaal 2 weken
  2. Voor betaalautomaten met een software koppeling voor Centric wordt dit tijdstip binnenkort bepaald.
  3. Voor Taxameter/Flowbird geldt dat er een omzetting per 16 december 2024 staat ingepland

Waar kan ik testen/zien wanneer de nieuwe instellingen zijn omgezet?

Er kan niet getest worden, BNG zal via de betaalautomaat leverancier de automaten de komende periode omzetten, zodra dit heeft plaats gevonden ziet u dit op uw dagafschrift. (Zie ook “hoe herken ik de boeking in het nieuwe proces?”)

De omzetting is afhankelijk van:

  • De betaalautomaat leverancier wanneer de wijziging wordt doorgevoerd
  • Ook is het afhankelijk van de afsluit/opstart procedure op de automaat door de klant. Normaliter bij een regulier opstart en afsluitprocedure kunnen de nieuwe instellingen worden geladen. Of dit gebeurt automatisch na 7 dagen. Klant is vrij om de betaalautomaat leverancier te benaderen hoe dit proces voor hun apparaat kan worden geactiveerd.

Na de omzetting zullen de volgende dag de wijziging op het dagafschrift te zien zijn. Dit zal vanaf 20 november zijn of later, afhankelijk van het omzettingsmoment. Als u merkt dat na 2 weken nog niet heeft plaats gevonden, neem dan contact op met BNG (klantenservice@bngbank.nl). BNG zal met uw informatie de status van de migratie kunnen controleren.

Het kan onverhoopt voorkomen dat automaten toch niet functioneren, hoe krijg ik dit weer werkend?

Indien automaten niet werken na de omzetting , kan dit komen doordat de netwerkinstellingen niet zijn aangepast ( zie ook Welke instellingen moeten worden ingesteld op uw netwerk, om te zorgen dat uw betaalautomaat gaat werken?)
Indien dit niet heeft plaatsgevonden zult u dit alsnog moeten laten uitvoeren. In de tussentijd kunnen de apparaten naar de oude instellingen worden teruggezet. Dit kan via Klantenservice BNG Bank (
klantenservice@bngbank.nl). BNG zal dan de instellingen van de automaat terug laten zetten door de betaalautomaatleverancier. Na deze aanpassing wordt de bijschrijving de volgende dag weer via de oude omgeving uitgevoerd.

Vervolgens verzoekt BNG u om binnen 2 weken zelf of in afstemming met uw softwareleverancier , netwerkbeheerder de aangegeven aanpassingen door te voeren. U zult BNG dan hierover moeten informeren.  BNG zal vervolgens de betaalautomaatleverancier informeren om de nieuwe waarden op te voeren.

Via uw softwareleverancier Centric volgen andere instructies.  In het geval van een betaalautomaat met een andere softwareleverancier kunnen er additionele handelingen nodig zijn.  BNG heeft geen direct contact met deze softwareleveranciers. Mogelijk geldt dat u zelf met hen moet afstemmen om een begeleide overgang te realiseren.

Hoe herken ik de boeking in het nieuwe proces?

Vanaf het moment van omzetting herkent u de bijschrijving aan:

  1. de BNG tegenrekening NL48BNGH0285189190.
  2. het REFNR welke is gewijzigd in het nieuwe terminal ID (bijv. AB123456) of submerchant ID ( bijv. 00012301)

Hoe weet ik mijn nieuwe terminal ID of (Sub)merchantID?

U heeft van BNG onlangs een overzicht gekregen met deze gegevens. U kunt dit bij BNG klantenservice opvragen via klantenservice@bngbank.nl.

Wat zijn de wijzigingen op het bankafschrift, MT940 of Camt053?

De volgende onderwerpen zijn gewijzigd

Tegenrekening
NL48BNGH0285189190

Boekingscode

Voor de bijschrijving: 481     Ontvangst pinbetaling

Voor de afschrijving: 484     Retour pinbetaling

Zie ook De lijst met de aangepaste twee transactiecodes vindt u in bijlage 1 in dit document.

Omschrijvingsregel

Let op: Als in uw reconciliatie software de waarde REFNR als vast gegeven heeft gecodeerd, moet u na de omzetting deze aanpassen aan het nieuwe terminal ID of subMerchantID. Aangezien de automaten fase gewijs worden omgezet , is het advies om de aanpassing pas te doen als alle automaten om zijn gezet.

Specificatie per betaalautomaat, zie structuur

AFREK. BETAALAUTOMAAT REFNR. CT123456 DAT. 20240621 AANT. 2 MREFNR. Gemeente XYZ

“AFREK.” [comprimeringsveld] “REFNR.” [terminalID] “DAT.” [yyyymmjj] “AANT.” [aantal trx] “MREFNR.” [terminal naam]

Specificatie per contract, zie structuur

AFREK. CONTRACT REFNR. 21000002570001 DAT. 20240623 AANT. 506 MREFNR. Gemeente XYZ

“AFREK.” [comprimeringsveld] “REFNR.” [submerchantID] “DAT.” [yyyymmjj] “AANT.” [aantal trx] “MREFNR.” [submerchantname]

Creditkaart acceptatie via betaalautomaat

Vanaf 1 januari 2025 bent u verplicht om ook creditcardbetalingen te accepteren op uw betaalautomaat. Deze verplichting is gesteld door zowel Mastercard als Visa. Hierdoor is het mogelijk om zowel Nederlandse als buitenlandse klanten te bedienen.

Er is op basis van de EU-wetgeving een uitzondering mogelijk om creditcardkaart acceptatie uit te sluiten voor kaarten die uitgegeven zijn binnen de Europese Economische Ruimte. Omdat deze uitzonderingsregel tot onduidelijkheid leidt, is besloten hier geen afwijking voor de BNG-dienstverlening te maken. Er zou dan bijvoorbeeld een situatie ontstaan dat dan een Europese klant haar creditkaart niet bij u kan gebruiken, terwijl een niet-Europese klant dit wel kan. BNG verwacht geen toename van het creditkaart gebruik, omdat met name Nederlanders hoofdzakelijk via Debit kaart zullen blijven betalen.

BNG Bank maakt gebruik van cookies voor analyse en het goed functioneren van de website. Klik op accepteren om te sluiten. Lees de privacyverklaring en de cookieverklaring voor meer informatie.

BNG Bank gebruikt cookies voor analyse en voor het goed functioneren van de website. Ook kunnen er cookies van derde partijen worden geplaatst. Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig.