iwell wint Global Goals Social Impact Challenge
28 november 2018
Gemeenten en ondernemers samen laten werken aan Global Goals
De Challenge wordt georganiseerd onder de koepel van de Gemeenten4GlobalGoals campagne van de VNG, die gemeenten stimuleert om aan de slag te gaan met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (Global Goals). BNG Bank, VNG en de Social Impact Factory beogen met deze challenge gemeenten, ondernemers en financiering bij elkaar te brengen om samen impact te maken op Global Goal 12: ‘verantwoorde consumptie & productie’. De taak is enorm, maar gemeenten kunnen het niet alléén. Steeds meer ondernemingen bieden creatieve oplossingen voor onze sociale en ecologisch uitdagingen. Tegelijkertijd ervaren deze ondernemers een gebrek aan financiering om deze oplossingen op te schalen waardoor de impact kan worden vergroot. BNG Bank biedt samen met VNG een netwerk om het plan te realiseren en op te schalen. Er werden meer dan 60 plannen ingediend, 20 ondernemers mochten pitchen tijdens de halve finale, waarvan er vier doorgingen naar de finale.
Winnaar Iwell
iwell slaat met haar herbruikbare batterijsystemen energie uit groene bronnen zoals wind en zon op. De batterij wordt geplaatst in appartementencomplexen van woningcorporaties. Iwell zorgt dat woningcorporaties tegelijkertijd hun investering slim terugverdienen. Kortom, verduurzamen én besparen. iwell wil financiering gebruiken om te kunnen groeien, omdat duizenden systemen nodig zijn om de transitie naar schone energie écht te maken. Ook kunnen zij het netwerk van VNG goed gebruiken, om via gemeenten bij woningcorporaties aan tafel te komen.
iwell krijgt van BNG Bank begeleiding om het plan financierbaar en uitvoerbaar te maken. Als dit lukt, wordt er financiering verstrekt door BNG Bank of het BNG Duurzaamheidsfonds.
Jury
De jury bestond uit Jantine Kriens (directeur VNG), Olivier Labe (lid Raad van Bestuur BNG Bank), Wobine Buijs (burgemeester van Oss), Pauline Bieringa (directeur Public Finance BNG Bank), Cas van Arendonk (bestuurder Smart Climate Opportunities) en Bart Aupers (krommunity builder Kromkommer).
Jurylid Olivier Labe: "Wat we goed vinden aan iwell is de duidelijke propositie. De doelgroep past heel goed bij gemeenten en uiteraard ook binnen de challenge. Ook de professionaliteit rondom de business case kwam goed over op de jury. Het was eenvoudig en transparant van opzet en daardoor heel gemakkelijk te begrijpen."
-
Frederike Versloot, Hoofd Communicatie