Global Goals Social Impact Challenge
Winnaar: iwell
Op woensdag 28 november vond bij de VNG de finale van de Global Goals Social Impact Challenge plaats. Vier finalisten presenteerden hun duurzame plan om kans te maken op begeleiding van BNG Bank naar een financierbare business case. iwell wist met haar volledig herbruikbare batterijsystemen voor appartementencomplexen de jury het beste te overtuigen.
Halve finales
Op 9 en 11 oktober waren de halve finales. De ondernemers achter de meest veelbelovende ideeën pitchten hun ideeën aan de voorrondejury. De vier finalisten waren:
- Thijs Zwakman, Quickpanell
- Vincent Ruijter, iwell
- Shirley Schijvens, Schijvens Confectiefabriek Hilvarenbeek
- Roel Bleumer, Volta Energy
Gemeenten en ondernemers samen laten werken aan Global Goals
De Challenge wordt georganiseerd onder de koepel van de Gemeenten4GlobalGoals campagne van de VNG, die gemeenten stimuleert om aan de slag te gaan met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (Global Goals). BNG Bank, VNG en de Social Impact Factory beogen met deze challenge gemeenten, ondernemers en financiering bij elkaar te brengen om samen impact te maken op Global Goal 12: ‘verantwoorde consumptie & productie’. De taak is enorm, maar gemeenten kunnen het niet alléén.
Steeds meer ondernemingen bieden creatieve oplossingen voor onze sociale en ecologisch uitdagingen. Tegelijkertijd ervaren deze ondernemers een gebrek aan financiering om deze oplossingen op te schalen waardoor de impact kan worden vergroot. BNG Bank biedt samen met VNG een netwerk om het plan te realiseren en op te schalen. Er werden meer dan 60 plannen ingediend, 20 ondernemers mochten pitchen tijdens de halve finale, waarvan er vier doorgingen naar de finale.
-
Pieter Oppermann, Relatiemanager NEMM